Maar is bijzonder zijn dan zo belangrijk eigenlijk?
DE PREI
Niet bijzonder smakelijk en ook niet erg gewild
Je slaat er inderdaad niet zomaar van op tilt
En toch, zo heerlijk gewoon en betrouwbaar
Een prei is gewoon en prei en waarom ook niet?
Ik word zo moe van al dat rare, bijzondere, unieke, echt en authentieke, weet je? Je koopt nu doorgaans überhaupt geen dingen meer, maar een
"experience" - The Heineken, Ajax, Jameson, Bols, Andrelon, Knorrwereldmaaltijd Experience: je hebt ze allemaal. Een
experience? Je zou denken dat, wanneer dat echt iets te betekenen had,
je wel het Nederlandse woord ervoor zou durven gebruiken. Maar: "Ik koop
een ervaring", nee, dat werkt natuurlijk niet echt. "Waar kom jij nou
mee thuis vanavond? Wat? Een ervaring. O. Jammer. En wat moet
je nou met een ervaring? Ik was vandaag in de supermarkt, da's ook een
ervaring. Maar ja, dat is natuurlijk weer zelden een living-on-the-edge
experience te noemen, de supermarkt, tenzij je er de liefde van je
leven ontmoet? Maar dat kan ik me slecht voorstellen. En trouwens, waarom moet
alles zo to-the-max zijn om een belangrijke ervaring te zijn tegenwoordig? Soms wil
een mens gewoon een prei. Zo.

No comments:
Post a Comment