Monday, 28 May 2012

Bastaard - bastard

Maar is bijzonder zijn dan zo belangrijk eigenlijk?

DE PREI

Niet bijzonder smakelijk en ook niet erg gewild
Je slaat er inderdaad niet zomaar van op tilt

En toch, zo heerlijk gewoon en betrouwbaar
Een prei is gewoon en prei en waarom ook niet?
Ik word zo moe van al dat rare, bijzondere, unieke, echt en authentieke, weet je? Je koopt nu doorgaans überhaupt geen dingen meer, maar een "experience" - The Heineken, Ajax, Jameson, Bols, Andrelon, Knorrwereldmaaltijd Experience: je hebt ze allemaal. Een experience? Je zou denken dat, wanneer dat echt iets te betekenen had, je wel het Nederlandse woord ervoor zou durven gebruiken. Maar: "Ik koop een ervaring", nee, dat werkt natuurlijk niet echt. "Waar kom jij nou mee thuis vanavond? Wat? Een ervaring. O. Jammer. En wat moet je nou met een ervaring? Ik was vandaag in de supermarkt, da's ook een ervaring.  Maar ja, dat is natuurlijk weer zelden een living-on-the-edge experience te noemen, de supermarkt, tenzij je er de liefde van je leven ontmoet? Maar dat kan ik me slecht voorstellen. En trouwens, waarom moet alles zo to-the-max zijn om een belangrijke ervaring te zijn tegenwoordig? Soms wil een mens gewoon een prei. Zo.

No comments:

Post a Comment